Base description which applies to whole site
Overslaan en naar de inhoud gaan
Rijksoverheid
Kenniscentrum voor beleid en regelgeving
Aanmelden
Inloggen
Hoofdnavigatie
Actueel
Agenda
Podcast De Wettenfabriek
Beleid en regelgeving ontwikkelen
Beleidskompas
Partners in beleid
Aanwijzingen voor de regelgeving
Draaiboek voor de regelgeving
Handleiding Wetgeving en Europa
Schrijfwijzer memorie van toelichting
Beleid en regelgeving toepassen
Instrumenten overheidsjuristen
Thema's
Thema's A-Z
Aanmelden
Inloggen
Zoek
Menu
Actueel
Agenda
Podcast De Wettenfabriek
Beleid en regelgeving ontwikkelen
Beleidskompas
Partners in beleid
Aanwijzingen voor de regelgeving
Draaiboek voor de regelgeving
Handleiding Wetgeving en Europa
Schrijfwijzer memorie van toelichting
Beleid en regelgeving toepassen
Instrumenten overheidsjuristen
Thema's
Thema's A-Z
Aanmelden
Inloggen
Typ uw zoekterm
Trefwoord 'Handleiding Wetgeving en Europa'
1.1.1 De Verdragen
1.1.2 Overzicht EU-rechtshandelingen
1.1.3 Algemene kenmerken richtlijnen: omzetting
1.1.4 Algemene kenmerken verordeningen: overschrijfverbod en operationaliseringsverplichting
1.1.5 Besluiten, aanbevelingen en adviezen
1.1.6.a Verdragen
1.1.6.b Kaderbesluiten
1.1.7 Wetgevings- en niet-wetgevingshandelingen
1.2.1.a Implementatie
1.2.1.b Omzetting, doelregeling, harmoniseren, operationaliseren of uitvoeren en uitvoeringsregelgeving
1.2.2.a Rechtsinstrument en Verdrag
1.2.2.b Unietrouw/loyaliteitsbeginsel
1.2.3.a Nuttig effect
1.2.3.b Tijdigheid
1.2.3.c Volledigheid
1.2.3.d Inachtneming primair en secundair EU-recht
1.2.3.e Inachtneming Handvest
1.2.3.f Inachtneming algemene rechtsbeginselen
1.2.4.a Overzicht fases
1.2.4.b Nalaten van contraire handelingen gedurende de omzettingstermijn en uitvoeringstermijn
1.2.4.c Omzetting bij richtlijnen, overschrijfverbod bij verordeningen
1.2.4.d Harmoniseren van nationale regelgeving door aanpassing strijdige regelgeving
1.2.4.e Operationaliseren of uitvoerbaar maken van Europese regelgeving
1.2.4.f Het verrichten van meldingen
1.2.4.g Effectieve toepassing en de handhaving in de praktijk
2.1.1.a Het beginsel van institutionele autonomie
2.1.1.b Geen rechtvaardiging van niet-nakoming
2.1.1.c Implementatiestrategieën
2.1.2.a Beginsel van primaat van de wetgever
2.1.2.b Mislukte pogingen tot versnelling uit het verleden
2.1.3.a Verwijzing in considerans of aanhef
2.1.3.b Verwijzing naar Verdragen, instellingen, EU-regelgeving, Publicatieblad
2.1.3.c Statische en dynamische verwijzing
2.2.1 Personele, territoriale of materiële reikwijdte van een richtlijn
2.2.2 Alleen feitelijk handelen
2.2.3 Andere bepalingen die geen omzetting behoeven
2.2.4 Implementatie door middel van bestaande regelgeving
2.3.1 Wat is codificatie
2.3.2 Wel of geen omzetting bij codificatie
2.3.3 Consolidatie
2.4.1 Interpretatiemethoden
2.4.2 Omgang met kennelijke onjuistheden
2.5.1 Algemene uitgangspunten
2.5.2 Aanwijzen bevoegde instanties
2.5.3.a Algemene uitgangspunten voor (het regelen van) de handhaving en sanctionering
2.5.3.b Voorschriften die het regelen van handhaving normeren
2.5.3.c Specifieke voorschriften in EU-regelgeving me betrekking tot keuze handhavingsstelsel
2.5.3.d Eisen aan handhavingsorganisaties
2.5.3.e Concrete handhavingsbevoegdheden
2.5.3.f Transnationale samenwerking
2.5.3.g Uitvoering door feitelijk handelen in relatie tot concrete eisen aan toezicht en handhaving
2.5.3.h Aandachtspunten bij het (regelen van) handhaving wegens terminologie
2.5.3.i Inpassing in het systeem van de Algemene wet bestuursrecht
2.5.3.j Handhavingsvoorschriften in verordeningen
2.5.4.a Procedurele voorzieningen in het kader van waarborgen en rechtsbescherming
2.5.4.b Afstemming Europese voorschriften en nationaal kader
2.6.1.a Verordening nr. 1182/71/EG
2.6.1.b Wanneer begint een termijn?
2.6.1.c Wanneer eindigt een termijn?
2.6.1.d Hoe lang duurt een week of een maand?
2.6.1.e Weekenden en feestdagen
2.6.1.f Inwerkingtreding van Europese regelgeving
2.6.2.a Algemene uitgangspunten
2.6.2.b Overgangsrecht in te implementeren Europese regelgeving zelf
2.6.2.c Nationaal overgangsrecht zonder dat de te implementeren regelgeving dit expliciet toelaat
2.6.3.a Reparatie van niet tijdige of niet juiste nakoming: terugwerkende kracht?
2.6.3.b Verschillende data in de EU-regeling in verhouding tot inwerkingtreding
2.7.1 Algemene eisen
2.7.2 De transponeringstabel
3.1.1 Fases
3.1.2.a De Europese Commissie
3.1.2.b De Raad van Ministers
3.1.2.c Het Europees Parlement
3.1.2.d De Europese Raad
3.1.2.e Het Hof van Justitie van de EU
3.2.1 Aanleiding
3.2.2 Beleidscyclus
3.2.3 Groen- en witboeken
3.2.4 Questionnaires en consultaties
3.2.5 Expert groups
3.2.6 Impact-assessment
3.2.7 Participatie van burgers en representatieve organisaties
3.3.1.a Gewone en bijzondere wetgevingsprocedure
3.3.1.b Verklaring van de instellingen inzake de wetgevingsprocedure
3.3.1.c Schrijfwijzer en Gemeenschappelijke praktische handleiding
3.3.10.a Coördinerende rol BZ
3.3.10.b BNC
3.3.10.c CoCo
3.3.10.d PV-instructieoverleg ter voorbereiding van het Coreper en voorbereiding Raad via CoCo en MR
3.3.10.e Afstemming inbreng van de Nederlandse regering in Raadswerkgroepen
3.3.10.f Rol wetgevingsjuristen
3.3.10.g De ICER en zijn vaste werkgroepen
3.3.11.a Controle Nederlandse standpunt
3.3.11.b Parlementair voorbehoud JBZ-terrein
3.3.11.c Invulling rol op grond van Protocol betreffende de rol van nationale parlementen in de Europese Unie en protocol subsidiariteit en evenredigheid
3.3.11.d Samenwerking nationale parlementen COSAC
3.3.11.e Het BNC-fiche en de vaste kamercommissie voor Europese Zaken
3.3.11.f Geannoteerde Raadsagenda’s
3.3.2 Procedure EU bij niet-wetgevingshandelingen
3.3.3 Schematische weergave onderscheid procedure wetgevings- en niet-wetgevingshandelingen
3.3.4 Lamfalussy
3.3.5 Codificatie
3.3.6 De Europese Commissie
3.3.7.a Werkwijze van de Raad
3.3.7.b Raadwerkgroepen/voorbereidende instanties van de Raad
3.3.7.c Coreper
3.3.7.d Rol PVEU
3.3.7.e Stemprocedures in de Raad
3.3.7.f Rol Juristen-linguisten
3.3.8.a Werkwijze Europees Parlement
3.3.8.b Parlementaire commissie en rapporteur
3.3.8.c Openbaarheid
3.3.8.d Andere procedures
3.3.9 Protocol rol nationale parlementen en protocol toepassing subsidiariteit en evenredigheid
3.4.1 Implementatieplan in de ICER-I
3.4.2.a IDB/i-Timer
3.4.2.b Kwartaaloverzichten
3.4.3.a Binnen de departementen: de voorrangsregel
3.4.3.b Advisering zoveel mogelijk in onderhandelingsfase in plaats van tijdens implementatie
3.4.3.c Rechtstreekse agendering implementatiewetgeving in de ministerraad en maximumtermijn
3.4.3.d Speciale werkwijze Tweede Kamer in het kader van plenaire behandeling implementatiewetgeving
3.4.3.e Inwerkingtreding: VVM en Wet raadgevend referendum
3.4.3.f Zuivere implementatie en lastenluwe implementatie
3.5.1 Notificatieplicht
3.5.2 NUM-systeem en iTimer/IDB
3.5.3.a Overzicht
3.5.3.b Implementatieregelingen en transponeringstabel
3.5.3.c Implementatie dmv bestaand recht
3.5.3.d De datum van toepassing of effectieve werking
3.5.4 Andere meldingen in de EU-regeling dan de implementatiemelding
3.6.1.a Taak Commissie en Hof
3.6.1.b Overzicht verloop inbreukprocedure
3.6.1.c Administratieve fase: ingebrekestelling
3.6.1.d Administratieve fase: met redenen omkleed advies
3.6.1.e Contentieuze fase/Hofzaak
3.6.1.f Snellere en strengere procedure bij te late implementatie
3.6.2 Hoogte financiële sanctie en fatale termijn voorkomen sanctie
3.6.3 Nederlandse coördinatie door BZ
3.6.4 Openbaarheid
3.6.5.a Richtlijnconforme interpretatie en buiten toepassing eventueel strijdige nationale wetgeving
3.6.5.b Schadevergoeding
3.6.6.a Nationale bepalingen, praktijken en situaties
3.6.6.b Rechtstreekse werking en richtlijnconforme interpretatie
3.6.6.c Overmacht
3.6.6.d Internationale verplichtingen
3.6.6.e ‘Doet zich niet voor in lidstaat’
3.6.6.f Niet gemeld, wel geïmplementeerd
Aanwijzing 1.1 Reikwijdte
Aanwijzing 1.3 Definities
Handleiding Wetgeving en Europa
Heeft deze informatie je geholpen?
Ja
Nee
Graag horen we wat we kunnen verbeteren.
Licence