Inhoudsopgave
- Rijksbrede handreiking invoeringstoets
- Aanleiding
- Doel
- Wat is een invoeringstoets?
- Centrale vragen van de invoeringstoets
- Wat levert een invoeringstoets op?
- Stand van zaken
- Meer informatie
Rijksbrede handreiking invoeringstoets
De Rijksbrede handreiking invoeringstoets biedt richting en ondersteuning aan publieke dienstverleners, beleidsmedewerkers, (wetgevings)juristen en onderzoekers bij de opdrachtformulering en uitvoering van de invoeringstoets.
Aanleiding
In reactie op het rapport Ongekend Onrecht benoemde het kabinet de noodzaak meer open te moeten staan voor wat er beter kan. Signalen over fouten in het overheidsoptreden en problemen van regelgeving in de praktijk moeten worden opgepakt en opgelost. De overheid hoort daar actief naar op zoek te gaan en moet dus ook onderzoeken hoe regelingen in de praktijk uitpakken voor mensen. Zij moet nieuwsgierig zijn naar de daadwerkelijke gevolgen van beleidswijzigingen en minder vertrouwen op de verwachte uitkomsten. De zogenoemde ‘invoeringstoets’ moet hier een bijdrage aan leveren.
Doel
De invoeringstoets dient meerdere doelen. In de eerste plaats het eerder en beter kunnen inspelen op signalen van burgers, organisaties en bedrijven over de werking van nieuwe regelgeving in de praktijk. Daarmee kan worden bijgestuurd als er oplosbare problemen opdoemen, of vroegtijdig worden gestopt als het volledig mis dreigt te gaan. In de tweede plaats dient het de positie van de uitvoeringsorganisaties, die met de invoeringstoets beter in staat worden gesteld om de knelpunten uit de uitvoeringspraktijk terug te leggen op de beleidstafel. Tot slot kan de invoeringstoets ook de Tweede Kamer helpen in het versterken van de wetgevende, controlerende en vertegenwoordigende functie.
Wat is een invoeringstoets?
De invoeringstoets kan beschreven worden als een beknopte bestudering van de werking van nieuwe regelgeving in de praktijk, met bijzondere aandacht voor de gevolgen voor de doelgroep en de uitvoering. Deze toets wordt uitgevoerd op het vroegst mogelijke moment waarop iets nuttigs gezegd kan worden over de werking van regelgeving in de praktijk, en onderscheidt zich daarmee van de uitgebreidere en diepgaandere wetsevaluaties. Voor een volledig beeld van de beleidseffecten heeft regelgeving tijd nodig om in te klinken en een zichtbaar beleidseffect teweeg te brengen. Het doel van de invoeringstoets is daarmee niet om te kunnen vaststellen of de nieuwe regelgeving een succes is. Een vermoeden van het tegenovergestelde zou echter wel aan het licht kunnen komen.
De invoeringstoets is een zogenoemde ex durante toets; het onderzoek richt zich op wat er moet gebeuren op het moment dat bijstelling nog mogelijk is, in plaats van op wat er had moeten gebeuren achteraf. In dit geval gaat het dus om de vraag wat er nog moet gebeuren om de betreffende regelgeving goed te laten werken.
Centrale vragen van de invoeringstoets
Voor de invoeringstoets is een aantal centrale vragen ontwikkeld: twee hoofdvragen met elk drie ondersteunende hulpvragen:
1. Hoe pakt de regeling uit voor de mensen, organisaties of bedrijven voor wie de regeling is bedoeld?
- Hoe wordt de regeling ervaren door de doelgroep en andere belanghebbenden?
- Ontstaan er in de praktijk knelpunten of onbedoelde effecten? (bijvoorbeeld ICT-problemen of discriminerende aspecten)
- In hoeverre komt de praktijk overeen met de aannames uit de voorbereidingsfase van de regeling?
2. Hoe pakt de regeling uit voor de uitvoering?
- Hoe wordt de uitvoering van de regeling ervaren door de uitvoerende organisaties?
- Ontstaan er in de uitvoeringspraktijk knelpunten of onbedoelde effecten?
- In hoeverre komt de praktijk overeen met de aannames uit de uitvoeringstoets?
Wat levert een invoeringstoets op?
De invoeringstoets biedt vroegtijdig inzicht in ervaren knelpunten bij de doelgroep en bij de uitvoering van beleid. Door met elkaar (uitvoering en beleid) het gesprek aan te gaan over de uitkomsten, kunnen in een vroeg stadium verbeteringen doorgevoerd worden in het beleid, de uitvoerbaarheid en de dienstverlening.
Stand van zaken
Voor de ontwikkeling en implementatie van de invoeringstoets is gekozen voor een lerende aanpak. Samen met de koplopers is de term ‘invoeringstoets’ voornamelijk ingekleurd op basis van de eerste ervaringen uit de praktijk. Verder wordt iedereen aangemoedigd uit te testen wat de invoeringstoets voor een beleidsdossier kan betekenen. De Rijksbrede toepassing van de invoeringstoets zal daarmee geleidelijk groeien. De ervaringen die worden opgedaan en best en bad practices worden gedeeld in het netwerk invoeringstoets waardoor anderen weer onderbouwd keuzes kunnen maken voor de inrichting van hun invoeringstoets. Deze ervaringen zien onder meer op de selectie van dossiers voor invoeringstoetsen, de rolverdeling tussen organisaties bij het doen van een invoeringstoets en het toepassen van de centrale vragen van de invoeringstoets. Op basis van deze ervaringen is in oktober 2024 een handreiking vastgesteld en gepubliceerd ter ondersteuning voor publieke dienstverleners, beleidsmedewerkers, (wetgevings)juristen en onderzoekers.
Verder kan in de beleidsvoorbereiding en/of in de uitvoeringstoetsen geanticipeerd worden op de latere invoeringstoets. Zo kan bijvoorbeeld besloten worden om bij de invoering van nieuwe regelgeving bepaalde gegevens te gaan verzamelen of een nulmeting te doen voorafgaand aan de invoering om de situaties te kunnen vergelijken. We zien de invoeringstoets steeds vaker terug in memories van toelichting. En steeds vaker wordt ook in de Kamer gevraagd naar een invoeringstoets, met name als er zorgen zijn over hoe bepaalde aspecten van een wetsvoorstel in de praktijk zullen uitpakken. Op die manier is zowel politiek als ambtelijk gewaarborgd dat het instrument van de invoeringstoets wordt ingezet waar dat van toegevoegde waarde is.
Meer informatie
- Zie verder: Brief van 25 oktober 2024 over de stand van zaken van de implementatie van de invoeringstoets en de aanbieding van de handreiking.
- Zie verder: Brief van 21 april 2022 van de Minister voor Rechtsbescherming over de inkleuring en stand van zaken van de invoeringstoets en de Brief van 23 september 2022 van de Minister voor Rechtsbescherming met een nadere toelichting en een overzicht van de op dat moment bekende (voorgenomen) invoeringstoetsen.
- Luister online Podcast de Publieke Ruimte over Invoeringstoets (website PodBean)
- Blijf je graag op de hoogte over de laatste ontwikkelingen van de invoeringstoets en heb je behoefte aan voorbeelden, best practices, enzovoorts, meld je dan aan voor het netwerk invoeringstoets via invoeringstoets@kcbr.nl.
Laatst gewijzigd op: 4-11-2024