In het algemeen is het niet noodzakelijk een voorstel van wet (wetsvoorstel) dat door een ministerie is opgesteld, voor openbaarmaking daarvan door de ministerraad (bijvoorbeeld in het kader van openbare internetconsultatie) te laten behandelen. lngevolge artikel 4 van het Reglement van orde voor de ministerraad is behandeling door de ministerraad alleen voorgeschreven indien:
- het wetsvoorstel kan leiden tot belangrijke politieke en financiële consequenties (artikel 4, tweede lid, onder c, van het Reglement van orde voor de ministerraad), bijvoorbeeld als advies wordt gevraagd aan een adviescollege in de zin van de Kaderwet adviescolleges of een wetsvoorstel in een nota aan de Staten-Generaal wordt aangekondigd.
- het wetsvoorstel van invloed kan zijn op de positie van het kabinet of belangrijke financiële consequenties kan hebben, dan wel het beleid van andere ministeries kan raken en het bereiken van overeenstemming met die andere ministeries vooraf niet mogelijk is gebleken (artikel 4, tweede lid, onder d, van het Reglement van orde voor de ministerraad);
- het wetsvoorstel is neergelegd in een rapport van een adviescollege, indien daarvan ambtenaren deel uitmaken, of in een rapport van een interdepartementale commissie en de daaruit voortvloeiende werkzaamheden kunnen leiden tot belangrijke politieke en financiële consequenties (artikel 4, tweede lid, onder g, van het Reglement van orde voor de ministerraad).
(Internet)consultatie
In Het blauwe boek. Handboek voor bewindspersonen (2022) wordt in paragraaf 3.1.4 specifiek aandacht besteed aan het in (internet)consultatie geven van wet- en regelgeving. Bij het in (internet)consultatie geven van wet- en regelgeving, dient de afweging te worden gemaakt of behandeling in de ministerraad geëigend is (artikel 4, tweede lid, onder d, van het Reglement van orde voor de ministerraad). Voor internetconsultaties geldt dat ten behoeve van de behandeling in de ministerraad dient te worden volstaan met een korte toelichting op hoofdlijnen.
Indien de gronden genoemd in artikel 4 van het Reglement van orde voor de ministerraad niet op het wetsvoorstel van toepassing zijn, maar desalniettemin het algemeen regeringsbeleid erbij betrokken kan zijn, moet ingevolge artikel 5 van het Reglement van orde voor de ministerraad over het wetsvoorstel overleg met de minister-president worden gepleegd. Over de eventuele behandeling van een wetsvoorstel door de ministerraad dient vooraf overleg te worden gevoerd met de secretaris van de ministerraad bij het Ministerie van Algemene Zaken. Voor de behandeling van een wetsvoorstel door de ministerraad geldt de in nr. 23 tot en met 32 geschetste procedure.
In de periode dat het kabinet demissionair is, worden beleidswijzigingen en nieuw beleid alleen voorgesteld als daartoe noodzaak bestaat. Beleidswijzigingen of eventueel nieuw beleid worden ook dan altijd eerst in de ministerraad besproken. In de periode dat het kabinet demissionair is, wordt eveneens elk nader rapport op een advies van de Raad van State in de ministerraad besproken, ook in geval de Raad van State een zogenaamd blanco advies uitbrengt.
Laatst gewijzigd op: 6-7-2022