Inhoudsopgave
Instrumenten
- Menukaart klachtrecht (website Open Overheid)
- Intern klachtrecht (website Open Overheid)
- Interdepartementale modelhandleiding interne klachtafhandeling
28 juni 2012 | pdf-document, 52 kB | 5 pagina('s) - Voor de 'Handreiking Klachtafhandeling bij aanbesteden' verwijzen wij naar het onderwerp Aanbesteding.
Toelichting
Ieder bestuursorgaan heeft in meer of mindere mate te maken met klachten van burgers, bedrijven en organisaties. Om deze klachten naar tevredenheid van de klager af te handelen, is het van belang dat er sprake is van een consistente klachtprocedure. Titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) biedt het wettelijk kader voor de interne klachtbehandeling, waarbij het bestuursorgaan zelf de klacht afhandelt.
Voor het uniform afhandelen van klachten is een menukaart klachtrecht opgesteld met daarin tips en best practices voor een goede interne klachtprocedure. Ook is er een korte handleiding opgesteld met daarin een overzicht van een goed ingerichte klachtprocedure. Ten slotte bestaat er een brochure met meer algemene informatie over titel 9.1 Awb.
De handleiding interne klachtafhandeling en de menukaart klachtrecht zijn ontwikkeld in de Interdepartementale werkgroep klachtrecht. De brochure intern klachtrecht is ontwikkeld door het ministerie van BZK.
Contactgegevens
- Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties > SG-Cluster > SGC-Constitutionele Zaken en Wetgeving > SGC-CZW-Juridisch Adviseur
Laatst gewijzigd op: 13-6-2025