Betreft jouw beleid burgers, zzp’ers en/of het MKB? Maak dan inzichtelijk wat je verwacht van de doenlijkheid, wat de onderbouwing daarvan is en wat de gemaakte afwegingen zijn.
- Heb je doenlijkheid niet meegewogen? beargumenteer waarom niet
- Heb je doenlijkheid meegewogen? beschrijf onderstaande punten
Beschrijf jouw conclusies met betrekking tot doenlijkheid
Welke inzichten uit de doenvermogentoets heb je meegenomen in jouw afwegingen?
- Beschrijf hoe je doenvermogen hebt afgewogen met andere kwaliteitseisen en criteria. Denk aan afwegingen m.b.t. kosten en uitvoerbaarheid. Wanneer je niet kiest voor de meest doenlijke optie, beargumenteer je afweging.
Voorbeeld
Het kabinet beseft dat dit doenvermogen vraagt van de burger (het voeren van een administratie met bewijststukken, het onder woorden kunnen brengen en beargumenteren dat de eigen situatie binnen het toepassingsbereik van de hardheidsclausule valt). De verwachting is echter dat er in een beperkt aantal zaken een beroep op de hardheidsclausule nodig zal zijn, mede gezien […]. Het kabinet meent dat het daarom aanvaardbaar is om een beroep te doen op het doenvermogen van de burgers
Meer lezen
Vat jouw conclusies over de doenlijkheid samen
- Beschrijf welke wijzigingen je hebt doorgevoerd om het voorstel doenlijker te maken.
- Beschrijf welke mogelijke knelpunten m.b.t. doenlijkheid je nog steeds verwachten hoe je die gaat ondervangen
- Beschrijf voor elk van de doelgroepen in hoeverre het aannemelijk is dat zij het gedrag zullen vertonen dat nodig is om het beleidsdoel te bereiken
- Neem geanonimiseerde quotes op van de analyse om jouw conclusies t.a.v. doenlijkheid te illustreren
Beschrijf de aanpak en de onderbouwing van hoe je tot deze conclusies bent gekomen
Beschrijf wat je hebt ondernomen om deze conclusies t.a.v. doenlijkheid te trekken
- Beschrijf of het voorstel aan de doelgroepen is voorgelegd, en zo ja, hoe
- Beschrijf of het voorstel aan uitvoerende professionals is voorgelegd, en zo ja, hoe
- Beschrijf welke rapporten zijn geraadpleegd of welke onderzoeksmethodieken zijn uitgevoerd (zoals een pilot, pre-test of prototype).
- Als je wijzigingen hebt doorgevoerd in het voorstel na het ophalen van inzichten t.a.v. doenlijkheid, zijn die wijzigingen dan ook voorgelegd aan de doelgroepen
- Welke inzichten hebben geleid tot welke conclusies m.b.t. doenlijkheid? Neem hierin mee:
- Vereenvoudiging voor de doelgroepen
- Actief de doelgroep ondersteunen
- Biedt grip en overzicht
- Wees alert bij samenloop met andere regelingen en levensgebeurtenissen
- Reduceer gevolgen van onoplettendheid
Beschrijf waarom jouw aanpak passend is bij de context van het beleidstraject
- Hoe sluit de aanpak aan bij de mate van gedrag en acties die van de burger wordt verwacht?
- Hoe sluit de aanpak aan bij het stadium van het beleidsvorming proces waarin het is gestart?
- Hoe sluit de aanpak aan bij de beschikbare ruimte: tijd, budget en vaardigheden
Voorbeelden analyse en toetsen
Twee voorbeelden van momenten waarop doenvermogen is meegenomen in de afwegingen.
Voorbeeld
Wetgeving succesvol doenlijk gemaakt voor burgers
Wat is er gedaan?
De dubbele kinderbijslag makkelijker te maken. Deze dubbele kinderbijslag is voor ouders die intensief zorgen voor hun kind. Een wetswijziging leek noodzakelijk. Het resultaat: sinds juli verloopt de aanvraag voor een kwart van de doelgroep automatisch. Het burgerperspectief is tijdens het wetsvoorstel steeds het uitgangspunt. Daarmee is de eis doenvermogen verwerkt.
Voorbeeld
Doenvermogen in een wetsvoorstel
Wat is er gedaan
In de Memorie van Toelichting van de Wet Kinderopvang op de BES-eilanden is een paragraaf over doenlijkheid opgenomen.
Wat was er opgeschreven
De kernvraag van de paragraaf luidt: gaat de regeling uit van de realistische assumpties over de belastbaarheid van ouders? In de paragraaf worden de aandachtspunten behandeld.
Ook is opgeschreven hoe doenlijkheid inzichtelijk is gemaakt. Dat is onder andere gedaan door burgers vroegtijdig en nadrukkelijk te betrekken ten tijde van de beleidsontwikkeling. Met de vraag of het voorgenomen beleid doenlijk is voor de ouders.
Laatst gewijzigd op: 21-5-2025