Deze vierde kennisbijeenkomst vindt plaats op dinsdag 3 februari van 14.15 tot 17.00 uur in het auditorium van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Om 14.00 uur staat de koffie klaar en om 17.00 uur sluiten we af met een borrel. Let op: Tijdens voorgaande bijeenkomsten is gebleken dat de registratie lang duurt. Het is aan te raden je rond 13.45 uur te melden.
Als ambtenaar maak je doorlopend afspraken met partijen buiten de overheid. In veel gevallen komt het contractenrecht daarbij om de hoek kijken. Dat varieert van de talloze aanbestede contracten voor de inkoop van goederen en diensten tot vaststellingsovereenkomsten of incidentele projecten, zoals de bouw van een nucleaire reactor en de met stoom en kokend water ingekochte beschermingsmiddelen in de coronacrisis. Een goede samenwerking tussen markt en overheid draagt bij aan welvaart, veiligheid en duurzame ontwikkeling. Maar dan moet het contract wel goed in elkaar zitten en het contractmanagement op orde zijn. Hoe doe je dat eigenlijk? Wat gaat er goed en wat kan beter in dossiers van de Staat? En moet de Staat zich als contractant voorzichtiger opstellen dan een private partij? Hoe doen andere overheden dat?
In deze professionele ontmoeting zal het kantoor van de landsadvocaat samen met betrokken ambtenaren dit thema behandelen. Paul Tanja (het kantoor van de landsadvocaat) leidt het onderwerp in en bespreekt voorbeelden uit de praktijk. Er is ook een Q&A sessie met een aantal juristen van de Staat en het kantoor van de landsadvocaat, die beschikbaar zijn voor vragen uit het publiek. Schroomt u dus niet om uw contractuele dilemma’s mee te nemen naar deze sessie en voor te leggen aan het panel.
Deze rijksbrede ‘professionele ontmoetingen’ vinden twee keer per jaar plaats. Deze ontmoetingen zijn onderdeel van de uitvoering van een van de aanbevelingen van de commissie Silvis: de versterking van het institutionele geheugen aan de zijde van de Staat. Is er een thema of onderwerp dat jij een van de volgende keren behandeld wilt zien, mail dan naar landsadvocaat@pelsrijcken.nl.
Het auditorium van J&V heeft een beperkt aantal plaatsen. Er kunnen 150 personen deelnemen aan deze kennisbijeenkomst. Indien de deelnemerslijst vol is, kom je op de wachtlijst te staan.